Kender du dine rettigheder?

 

Når du handler i en fysisk butik, har du ikke en fortrydelsesret som følger af lovgivningen. Et køb er en bindende aftale og du kan derfor som udgangspunkt ikke fortryde dit køb.

 

Mange butikker tilbyder dog som en service, at kunderne kan returnere eller bytte varen, men det er ikke en ret du har, hvis det ikke er aftalt i forbindelse med købet.

 

Returret eller ombytning

Hvis du er blevet lovet en returret, skal du have dine penge igen, hvis du er blevet lovet en bytteret, kan du vælge andre varer i butikken. Det er derfor vigtigt, at du gemmer din kvittering og får noteret på den, at du har fortrydelsesret, hvis det ikke allerede står der.

 

Hvis der opstilles særlige regler (varen skal returneres i originalemballage, mærker o.l. ikke er fjernet fra varen, plomberinger er ubrudte, varen returneres inden for en bestemt frist for at udnytte fortrydelsesretten), skal kunden oplyses tydeligt om det inden købet.

 

For butikskøb i WAVES gælder det, at

• Gaven/varen kun kan byttes, hvis det er aftalt ved købet

• Du skal kunne fremvise en bon, eller varen skal have et byttemærke

• Du skal forvente, at varen skal kunne sælges igen som ny.

   Den må ikke være brugt, mærker må ikke være klippet af, emballagen skal ofte følge med varen

• En bytteret giver dig ret til, at vælge en anden vare i butikken

• En returret giver dig ret til, at få prisen for varen udbetalt

• Du skal overholde den aftalte frist.

   Er varen i stykker, har du krav på at få den repareret – ikke få en ny vare.

 

Netkøb

• Fortrydelsesfristen er 14 dage fra levering til køberen, medmindre der er aftalt en længere frist.

 

I forbrugeraftalelovens forstand forstås levering som, at køberen har fået varen i fysisk besiddelse. Varen er kommet i forbrugerens fysiske besiddelse, når varen er udleveret til kunden, når den er lagt i hans postkasse eller når den efter aftale med kunden er afleveret på hans arbejdsplads, til naboen, eller den er lagt i kundens garage.

 

Varen er derimod ikke kommet i forbrugerens fysiske besiddelse, når varen er afleveret i en pakkeautomat, på posthuset eller i en forretning.

 

I disse tilfælde sker levering først, når kunden henter den. Har forbrugeren bestilt flere forskellige varer i én ordre, begynder fortrydelses fristen først at løbe, når forbrugeren får den sidst ankomne vare i sin besiddelse.

 

• Du skal inden for fristen meddele sælgeren klart og tydeligt, at du vil udnytte din fortrydelsesret, herefter har du yderligere 14 dage til at returnere varen i.

 

• Du skal selv betale returportoen

 

• Du har selv ansvar for varen, mens du har den og under forsendelsen.

 

Du har IKKE fortrydelsesret, når du indgår aftaler om f.eks:

• Bestillingskøb (vare, som er fremstillet efter forbrugerens specifikation)

• Levering af mad og drikke, 24 måneders reklamationsret.

 

Det betyder, at du som udgangspunkt kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

 

Det er selvfølgelig et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

 

Hvor hurtigt skal jeg reklamere?

Du skal reklamere indenfor ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

 

For yderligere detaljer henvises til forbrugeraftaleloven §18

 

Når du handler i WAVES, vil vi gerne give dig en god oplevelse.

Derfor har langt de fleste butikker meget lempeligere regler, end hvad lovgivningen foreskriver.

F.eks. har du 365 dages returret i Fætter BR og Bog & Ide, 30 dages fuld returret i H&M og BILKA, Imerco, Inspiration samt alle Bestsellers butikker og 14 dages returret i Matas, Hvitfeldt mfl.

 

 

Se filmen om dine rettigheder her

 

Vi glæder os til at se dig i WAVES!